Optická kabeláž od jihlavské firmy OPTOKON slouží na obřím teleskopu v Chile, v armádách zemí NATO či vojákům bránícím Ukrajinu. Výrobu optických konektorů česká firma přesouvá na Střední východ, doma naráží na nedostatek pracovníků či na jejich smýšlení. „I po covidu pokračuje jakási pandemie covidismu,“ říká šéf společnosti Jiří Štefl.

Mezi měřícími přístroji pro vláknovou optiku od české značky je úspěšným typem model PM-215, který měří s vysokou přesností, ale přitom se vejde do kapsy.

Moderní armáda už zdaleka nejsou jen zablácené pneumatiky a maskovací sítě. Vojáci dnes musejí pracovat s pokročilou komunikační a IT technologií. A k předávání dat používají armády už více než 20 zemí včetně jednotek NATO i optiku české firmy OPTOKON. Ta je uzpůsobena pro extrémní klimatické podmínky, jako jsou velký mráz a vlhkost nebo naopak vysoké teploty v poušti.

„Na naší platformě fungují například některé jednotky s obrněnými vozy Pandur a Titus nebo děly Ceasar. Jsou to prestižní zakázky, které nás zároveň zavazují obrovskou odpovědností,“ říká majitel firmy Jiří Štefl. Komponenty od společnosti OPTOKON využívá hojně mimo jiné i ukrajinská armáda. „Už před začátkem války na Ukrajině jsme provozovali menší výrobnu u Kyjeva, takže optiku jsme jejich armádě dodávali už dříve,“ vysvětluje podnikatel.

Husarský kousek? Konkurovat Japoncům na jejich vlastním trhu

Česká firma s centrálou na Jihlavsku je ovšem úspěšná i s mnoha produkty pro civilní sektor a dnes je bez přehánění globálním hráčem. Vyváží do více než padesáti zemí světa a má seznam pozoruhodných referencí. „Třeba na donedávna největší observatoři světa v Chile je propojeno 16 teleskopů naší optikou a převodníky. Podařilo se nám dostat také do jedné elektrárny v Japonsku, kam jsme dodávali kabeláž i optické převodníky. To je paradox, když takový produkt prodáte do Japonska, které je technologický lídr a samo optiku vyváží. Do Malajsie se nám zase podařilo během pěti let dodat víc než sedm tisíc optických testerů,“ uvádí Jiří Štefl.

Právě v Malajsii je OPTOKON velmi aktivní. S místními partnery, mezi něž patří i malajský meteorologický ústav SIRIM, tam firma zprovoznila kalibrační laboratoř pro měřicích přístroje. „Dnes je už vybavena ještě lepší technologií než naše samotná centrála. A protože si tam své měřicí přístroje a optické převodníky kalibrují světové firmy, tak to vlastně znamená, že si svět nastavuje měřidla podle českého normálu,“ usmívá se podnikatel. V Malajsii také skupina vyrábí pasivní optické konektory. „Tato země bývala anglickou kolonií, takže jsou tamější lidé vycepovaní na evropský pracovní styl,“ podotýká.

Armády NATO ocenily na produktech OPTOKONu to, že neselhávají ani ve vlhkém terénu nebo v extrémních teplotách.

Saúdský trh otevřela zakázka od energetického obra

Další zahraniční pobočky má skupina OPTOKON ve Slovinsku, v Srbsku, Polsku, Lotyšsku, Egyptě, Turecku a Saúdské Arábii.

Právě saúdskoarabská pobočka OPTOKON Middle East v Rijádu je dalším klíčovým provozem skupiny. Odtud OPTOKON plánuje řídit své obchody pro celý Blízký východ. Do Saúdské Arábie přišla značku už před 13 lety s dodávkami pro tamějšího energetický gigant Saudi Electricity Company. To byla skvělá reference, která otevřela dveře k dalším zakázkám včetně těch armádních. „V Saúdské Arábii se nedělá obchod na úrovni firma–firma, ale na úrovni osoba–osoba. Jednání většinou probíhá s hlavním manažerem. Saudští obchodníci jsou nároční, trpěliví a pohodlní. Od zahraničního partnera očekávají kvalitní zboží. Při jednání nelze poukazovat na nedostatky partnera, ale ani projevovat přílišnou benevolenci. Pokud se tak ovšem obchodovat naučíte, je to dobrý trh, ovšem navíc posílený osobními kontakty a určitou loajalitou,“ popisuje český podnikatel.

Výroba je v Turecku i Saúdské Arábii třikrát levnější než v Česku

V Rijádu má skupina OPTOKON další výrobnu, což zapadá do její strategie postupně výrobu pasivních komponentů přesouvat na Východ. „Výrobu pasivních produktů máme v jiných státech. Je to otázka ceny pracovní síly. Například v Turecku a Saúdské Arábii jsou náklady na ni až trojnásobně nižší než v České republice. A k tomu je potřeba zohlednit také cenu případné dopravy, která v poslední době enormně zdražila,“ vysvětluje Jiří Štefl.

Podle něj se navíc v Česku v posledních letech snižuje chuť lidí do práce. „Je to hlavní brzda našeho rozvoje, nedaří se nám najít profesně zdatné lidi. Covid byla nemoc, ale pandemie jakéhosi ,covidismu‘ postihuje Evropu doteď. Změnilo se smyšlení, ctižádost lidí. My proto zkoušíme vtáhnout do praxe mladé studenty. Spolupracujeme s pražskou ČVUT nebo s jihlavskou polytechnikou. Vypisujeme diplomové práce pro studenty, kteří jsou u nás na stážích, a tím je motivovat.“

Skupina OPTOKON

Jde o předního světového výrobce optických konektorů, kabelů a dalších pasivních a aktivních optoelektronických prvků a zařízení. Specializuje se i na odolné taktické sítě pro vojenské využití v drsných klimatických podmínkách. Dodává mimo jiné armádám členských zemí NATO. Firma vznikla v roce 1991 na Vysočině, kde navázala na činnost někdejšího státního podniku Tesla Jihlava. V 90. letech se začlenila pod americký koncern Methode Eletronics. Ten svůj majoritní podíl odprodal v roce 2011, od té chvíle jde o ryze český rodinný podnik – společnost vlastní a vede podnikatel Jiří Štefl s rodinou.

V tuzemsku dává společnost práci asi 150 zaměstnancům. Vedle samotného výrobního závodu v Jihlavě je součástí skupiny také závod na výrobu kabelů OPTOKON Kable v Pelhřimově a společnost OptoNet Communication zabezpečující provoz nově vybudovaného Datového centra Vysočina. Konsolidovaný obrat skupiny by měl být letos kolem 244 milionů korun. Zahraniční pobočky, kterých má OPTOKON osm, zaměstnávají v součtu další zhruba stovku pracovníků. Celkově společnost exportuje své výrobky do 52 zemí světa.

Další možný cíl? Amerika

Při expanzi do zahraničí OPTOKON využívá i podporu státních institucí. „Máme velmi dobrou spolupráci s agenturou CzechTrade, s její podporou teď například zkoušíme obchodně proniknout na i na americký kontinent. Také využíváme možnost účasti na společných stáncích na veletrzích. Pokud se firma představí na oficiálním stánku České republiky, přidává to před obchodními partnery na důvěryhodnosti,“ podotýká Jiří Štefl.

Jiří Štefl (vpravo) se svou rodinou nepodceňuje jako součást oslovení zahraničních trhů účast na veletrzích.

Na Vysočině vyrostlo vzorové datové centrum

K nejnovějším počinům firmy na domácí půdě patří otevření Datového centra Vysočina, které je v ostrém provozu od října letošního roku. Firma ho chce využít i jako vzorovou referenci. Stále víc se totiž hodlá zaměřovat na oblast kybernetické bezpečnosti. „Jak se změnila v poslední době politická situace, tento trend se urychlil. Narůstá množství dat a informací, které musejí být uloženy na bezpečných místech. My nabízíme ucelený systém pro kabeláž pro taková datová centra,“ vysvětluje podnikatel. Konkrétně Datové centrum Vysočina už využívají tuzemští telekomunikační operátoři jako Cetin, T-Mobile či Vodafone a je datovým zázemím také pro síť Kraje Vysočina.

Digitrony se vracejí, český startup je skupuje v zemích bývalého SSSR. Co z nich vyrábí?

Celkově se skupina ve svém ústředí na Vysočině zaměřuje hlavně na vývoj know-how a samotnou výrobu přesouvá stále víc do zahraničí. Díky globálně rostoucímu množství dat i výdajům na bezpečnost se zároveň nemusí příliš bát nedostatku budoucích zakázek.

Víc než tři dekády existence společnosti tak v sobě přesně ztělesnily proměnu českého byznysu a zároveň pomáhají vyvrátit stereotyp o Česku jako levné montovně. Z bývalého montážního podniku vlastněného ze 75 procent Američany je dnes suverénní, ryze česká rodinná firma, která vyvíjí pokročilé inovace a výrobu posouvá do levnějších zemí na Východ. I proto se na závěr letošní sezony dočkal OPTOKON ocenění v prestižní soutěži IBM Firma roku 2022, kde byl zařazen mezi tři nejúspěšnější společnosti Kraje Vysočina.

Tomáš Stingl

Další články