V roce 1983 se vznesl první v tuzemsku vyrobený horkovzdušný balon. Dnes je z moravské rodinné firmy Kubíček globální vzdušné impérium. Patří mezi tři hlavní světové výrobce, provozuje balonový zámek, nabízí speciální nafukovadla. Vyvíjí také vlastní speciální textilii či nízkoemisní balon.

Horkovzdušné balony mohou létat v různých výškách – od úrovně těsně nad krajinou až po hranici světového rekordu, což je výška víc než 15 kilometrů nad zemí.

Článek si můžete poslechnout také v audioverzi

Vzduch je jejich království. A stoupají pořád výš. Balony značky Kubíček mají kořeny jako někdejší nadšenecký projekt vzduchoplavců ještě v socialistickém Československu. V roce 1983 Aleš Kubíček a jeho přátelé z brněnského klubu Aviatik dostali do vzduchu první v tuzemsku zkonstruovaný horkovzdušný balon. Jen do konce socialistické éry pak stihl Aleš Kubíček postavit na tři desítky balonů. Po sametové revoluci přenesl stavbu vzdušných plavidel na profesionální komerční úroveň a v továrně vznikly i dvě vzducholodě. Dnes je značka Kubíček skupinou globálně úspěšných firem s nabídkou od reklamních nosičů až po vlastní pilotní školu.

V centru zájmu ale pořád zůstaly horkovzdušné balony, jejichž prodej je nyní zastřešen pod obchodní firmou Kubíček Factory. Produkty míří do více než 55 zemí světa, především do Spojených států amerických a Německa, dále třeba do Belgie, Francie, Portugalska, Japonska či Turecka. Loni rodinný podnik, který dává práci více než 140 zaměstnancům, utržil přes 200 milionů korun.

Balony od české firmy byly k vidění i na největší světové sešlosti fanoušků tohoto typu létání v americkém Albuquerque.

V sortimentu mají obaly, koše, hořáky i nafukovadla

Značka vyrobila po dobu své existence už víc než dva tisíce obalů, což je textilní část balonů. Spíš než kompletní balonové sety firma vyrábí jednotlivé části – tedy většinou obaly, někdy jen koše, hořáky nebo palivové lahve. „Za loňský rok jsme vyrobili 180 obalů. Dodali jsme také 97 košů, 233 hořákových jednotek a 373 palivových lahví,“ ilustruje produkci firmy její marketingová manažerka Vendula Vítková. „Nevyrábíme ale jenom horkovzdušné balony, do obratu spadají také nafukovadla. Těch jsme v loňském roce vyrobili přes 400 kusů,“ pokračuje Vítková.

Balony firma dodává jak pilotům, kteří provozují komerční vyhlídkové lety, tak i pilotům pro jejich privátní lety. Kombinací různých košů, hořáků a obalů vznikají stovky variací balonů. Ceny se proto výrazně liší podle konkrétního modelu, použité grafiky a textilie. Například typický menší balonový komplet lze pořídit už za zhruba 1,2 milionu korun. Takový komplet zahrnuje obal, koš pro dva pasažéry a pilota, hořák, dvě palivové lahve a ventilátor.

Firma vyvíjí vlastní textil i ultralehké letadlo

Továrna sídlí na okraji Brna v Jarní ulici, kde může kolemjdoucí často zahlédnout testování balonů. Další provoz má firma v Černé Hoře u Blanska, kde vyvíjí a vyrábí pro horkovzdušné balony svou vlastní speciální textilii. Právě ta výrazně přispěla ke globálnímu úspěchu značky. „Už v 90. letech jsme se rozhodli, že si budeme pro naše balony vyrábět vlastní polyesterovou textilii. Standardně je ve světě využíván nylon. Máme vlastní vývojový tým, který dohlíží na kvalitu textilie a pracuje na unikátním zátěru. Ten zlepšuje její vlastnosti a zabraňuje propouštění horkého vzduchu ven z obalu balonu. Textilii sami zatíráme a testujeme kvalitu finálního výrobku,“ vysvětluje Vendula Vítková.

Moravská firma je jediným výrobcem horkovzdušných balonů na světě, který si vyvíjí vlastní textilii – její poslední generaci prodává pod obchodním označením Kubíček Polyester.

Ke zlepšovákům, které firma zavedla, patří třeba dveře do koše. Ty ulehčují nástup pasažérům, kteří by jinak museli přelézat přes okraj koše. Toto ulehčení je důležité zejména při vyhlídkových letech pro veřejnost, protože turisté očekávají komfortní zážitek. Do největších košů, které u Kubíčků vyrábí, se přitom může vejít až 32 pasažérů a pilot.

Další vývoj se u Kubíčků zaměřuje na sestrojení nízkoemisního balonu. Projekt je spolufinancován ve spolupráci s Evropským fondem pro regionální rozvoj a českým Ministerstvem průmyslu a obchodu. „Cílem je nízká emisivita tepla do balonu, vyšší činnost spalování hořáku a lehký koš,“ uvádí společnost.

Firma dále provozuje vlastní e-shop s módou, doplňky nebo elektroniku pro vzduchoplavce. Jedno motto společnosti praví: „Máme rádi vše, co spojuje vzduch.“ Součástí skupiny je tak i firma Kubíček Aircraft, která od roku 2009 vyvíjí dokonce ultralehká letadla. Prototyp modelu Irbis má hmotnost pouhých 330 až 340 kilogramů, záleží na konkrétní výbavě.

Nápad s balonovým zámkem nebyl vzdušným zámkem

Další originální počin firmy našel své místo na Vysočině. A také nad ní. Rodina Kubíčků koupila v roce 2005 zámek v Radešíně. Stavba byla předtím dlouho neobývaná a zchátralá. Za socialismu ji dokonce využíval místní státní statek pro ustájení dobytka a jako skladiště. Rodina Kubíčků ale zámek zrekonstruovala a už od roku 2007 v něm zprovoznila pilotní školu pro české i zahraniční piloty balonů.

Lokalita je pro „leteckou autoškolu“ ideální. „Je umístěna na Vysočině, která svým reliéfem umožňuje simulovat nejrůznější letové podmínky za různých meteorologických podmínek. Pod odborným dohledem musí budoucí pilot nalétat nejméně 16 hodin, často však až kolem 20 hodin,“ uvádí Petr Kubíček, který s manželkou Monikou zámek spravují.

Nápad vytvořit z Radešína balonový ráj se ukázal nebýt jen vzdušným zámkem, projekt se uchytil. Vedle výcviku pilotů dnes areál nabízí vyhlídkové lety pro veřejnost, návštěvu muzea o historii a výrobě balonů nebo romantické noclehy v zámeckých pokojích.

Nafukovadla v umění? Vesmírná tělesa i pivní sklenice

Vedle sportovního létání nebo vyhlídkových letů nacházejí balony velké uplatnění v umění a reklamě. Asi žádný jiný reklamní nosič netěží z toho privilegia, že ho může snadno vidět v jediný moment vlastně každý člověk v okruhu mnoha kilometrů, stačí zvednout hlavu. Vedle dobré viditelnosti na nebi pomáhá i fakt, že netradiční tvary balonů prostě přitahují pozornost. Moravská firma tak už vyrobila balony nejroztodivnějších tvarů – třeba v podobě monstrózního půllitru piva, létajícího vysokozdvižného vozíku, plachetnice nebo dokonce obří katedrály.

Na výrobu balonu se spotřebuje asi 1 800 čtverečních metrů textilie, u speciálních kusů na zakázku to může být ale ještě podstatně víc.

Zkušenost s výrobou neprodyšných textilií začala značka Kubíček využívat i při výrobě nafukovadel. Vedle klasických skákacích hradů pro děti našly uplatnění i jako divadelní kulisy, originální designové prvky pro města nebo netradiční pozemní reklama. Pro švýcarského výrobce baterií tak například Kubíček vyrábí sedmimetrovou verzi králíčka Duracell, kterýžto známý maskot koncernu stojí jako reklama v nafukovacím provedení například v Thajsku nebo v Jihoafrické republice.

U reklamních nebo uměleckých nafukovadel vznikne nejdříve návrh v počítačové grafice a 3D model, který je po schválení zadavatelem převeden do finálního produktu v plné velikosti.

Pro Stredoslovenskou galerii v Banské Bystrici zase Kubíček vyrobil 13metrový model Kleinovy lahve, která je průchozí. Z tuzemských instalací upoutala největší pozornost asi nafukovací vesmírná tělesa (Měsíc, Země, Mars a Slunce), které si objednala Hvězdárna a planetárium Brno. Desetimetroví obři se každoročně objevují na festivalu planet na Kraví hoře v Brně a lákají desítky tisíc návštěvníků.

Milovníci tmavomodrého světa

Díky širokému záběru produktů a vlastnímu vývoji firma prolétla relativně dobře i ekonomickými turbulencemi posledních let a nabírá další zaměstnance. Přes veškerou profesionalizaci a globální úspěch si ale zjevně zachovala něco z původního pionýrského nadšenectví. Pro balonové létání se Kubíčci snaží získávat a zaučit další generace vzduchoplavců. Napříč komunikací firmy se tak stále nese heslo a výzva: It‘s time to fly.

Skupina Kubíček

Zakladatelem společnosti byl průkopník českého balonového létání Aleš Kubíček, který se svým bratrem Ivanem a partou kamarádů v 80. letech zkonstruoval první tuzemské horkovzdušné balony a ihned po revoluci založil na jejich výrobu soukromou firmu. Do jejího fungování se postupně zapojili a zapojují další členové rodiny Kubíčků. Dnes zastřešuje souhrnná značka Kubíček Factory několik projektů s různým zaměřením – od výroby vlastní balonové textilie a horkovzdušných balonů přes tvorbu nafukovadel až po vývoj ultralehkých letadel či provoz letecké školy.

Tomáš Stingl

Další články