Vytisknout si jídlo na 3D tiskárně. Navrhnout vlastní letadlo. Projet se největším výtahem světa. Proletět se virtuálně městem budoucnosti. Porozumět řeči rostlin. Prohlédnout si pavilon, který mění tvar i barvy. To a mnohem víc mohli zakusit návštěvníci Světové výstavy Expo 2020.

Jedním z podtémat světové výstavy bylo postavení žen v moderní společnosti.

Bombastická rozlučková show zítra zakončí půlroční světovou výstavu Expo 2020 v Dubaji. Už v době příprav se o ní mluvilo jako o přelomové. Spojené arabské emiráty pořádaly tak velkou mezinárodní akci jako historicky vůbec první země Blízkého východu a Afriky.

S ohledem na atmosféru regionu patřilo k přelomovým rysům výstavy i to, že se na její organizaci včetně nejvyššího vedení podílely ve velkém měřítku ženy nebo že byl poprvé na podobnou akci do arabské země pozván Izrael, který zde postavil vlastní velký pavilon. A organizátoři původně doufali, že Expo 2020 přepíše historii i rekordním počtem návštěvníků, protože je Dubaj jako tradiční dopravní křižovatka s ideální polohou mezi Evropou, Asií a Afrikou dobře dostupná pro hosty z různých koutů světa.

Ve stínu covidu, olympiády i války na Ukrajině

Osud to ale pořadatelům pořádně ztížil. Kvůli pandemii koronaviru musela být výstava o rok odložena, takže začala až 1. října 2021. Organizátoři tlumili původní očekávání a nakonec odhadovali, že by za šest měsíců mohlo výstavu navštívit přes 25 milionů lidí.

Konečné číslo ale bude zřejmě ještě o něco nižší. V zimě totiž proudy návštěvníků prořídly kvůli nové vlně pandemie, která znovu omezila cestovní ruch. Navíc se kvůli posunu termínu Expo krylo se zimní olympiádou v Pekingu, která ho v médiích zastínila. A sotva olympijské hry skončily, vypukla válka na Ukrajině.

Expu tedy vnější okolnosti nepřály, samotná akce ale vysoká očekávání naplnila. V Dubaji vystavovalo 192 zemí. V areálu vyrostly na celkové ploše 438 hektarů dvě stovky pavilonů. A téma moderních technologií ve službách udržitelnosti a mobility se trefilo do současných trendů v byznysu. Motto výstavy znělo „Connecting Minds, Creating the Future“. Pro představení technologií budoucnosti byla právě Dubaj ideální kulisou – nejen díky své futuristické architektuře, ale také vzhledem k ohlášené ambici stát se „nejchytřejším městem světa“.

Český pavilon, kde systém S.A.W.E.R. zavlažoval zelenou zahradu, nesl příznačný název České jaro.

S proměnou vzduchu ve vodu získali Češi stříbro

České technologie se v konkurenci národů rozhodně neztratily a patřily k vrcholům Expa. Tou nejdiskutovanější se stal podle očekávání systém S.A.W.E.R., který byl instalován v českém pavilonu a tam získával vodu ze vzduchu. Nahrávalo tomu, že Dubaj stojí na břehu moře, takže vlhkost ve vzduchu je tam o něco vyšší než ve vyloženě vyprahlých vnitrozemských částech Emirátů. Získanou vodou byla rovnou zavlažována zahrada u českého pavilonu, což mělo demonstrovat, jak lze pomocí tohoto systému proměnit poušť v oázu. Navíc to korespondovalo s mottem národního pavilonu, které znělo „České jaro“.

Technologii, která vzbudila v pouštní zemi pochopitelně mimořádnou pozornost, vyvinuli odborníci z Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT. K projektu se pak připojila i inovační firma EuroClean. „Myšlenka přípravy vody ze vzdušné vlhkosti, to byl nápad komisaře české účasti Jiřího Františka Potužníka. Obrátil se s ním na ČVUT, tam zjistili, že je to zajímavé, a vyrobili prototyp. Ten otestovali v poušti Sweihan na východ od Dubaje, kde se potvrdilo, že je tato technologie funkční a životaschopná a mohla by fungovat i ekonomicky. My jsme se připojili až ve chvíli, kdy se to vše chystalo na Expo,“ uvedl v rozhovoru pro ČTK majitel společnosti EuroClean Jaromír Šnajdr.

Zpočátku byl ale problém, že získaná tekutina chutnala jen jako destilovaná voda. Češi chtěli docílit toho, aby se návštěvníci mohli vody z pouštního vzduchu sami napít a také jim dobře zachutnala. Tvůrci se proto rozhodli získanou tekutinu obohatit. „Představa, že by si návštěvníci Expa mohli vyzkoušet, jak chutná voda ze vzduchu, byla opravdu lákavá. Proto jsme vyvinuli zařízení WatiMin, které dávkuje do vyčištěné a odfiltrované vody pomocí čerpadel směsi různých minerálů, které tam chceme mít,“ vysvětluje Jaromír Šnajdr.

Přístroje dokázaly získat ze vzduchu přes 500 litrů vody denně.

Systém S.A.W.E.R. se tak zařadil k nejpozoruhodnějším počinům na Expu. Odborná porota prestižního časopisu Exhibitor ho nakonec vyhlásila za druhou nejlepší technologii výstavy. První místo obsadila 360stupňová kruhová projekce v centrálním amfiteátru Al Wasl, což byl projekt samotných pořádajících Spojených arabských emirátů.

Protože se český systém na destilaci vlhkosti osvědčil, otevřela se před ním další budoucnost, a to i v komerčním využití. „Na Expu příběh S.A.W.E.R. nekončí – o výrobní licenci se uchází několik firem a pokračuje i další vývoj včetně mezinárodní spolupráce s univerzitou Rochester Institute of Technology Dubai,“ informoval Jakub Dytrich z ČVUT.

Překladatel řeči rostlin je mezi dvaceti nejlepšími inovacemi

Další český nápad, který se zařadil mezi nejúspěšnější technologie celého Expa, by bylo možné obrazně nazvat jako „překladač řeči rostlin“. Jde o systém We Speak Plantish vyvinutý společností PSI. Systém umí analyzovat, jak rostliny reagují na různé podmínky, porozumí jejich potřebám a pěstiteli nabídne vhodný způsob péče. Vynález byl zařazen do výběru 20 nejpozoruhodnějších inovací představených na Expu. „Botaniky vybavuje efektivním nástrojem, aby rozpoznali, jak se rostliny cítí a co potřebují! Tato chytrá technologie nám umožňuje porozumět jemné, ale fascinující řeči rostlin a přeložit ji do formátu čitelného lidmi,“ pochválili pořadatelé produkt české firmy.

O systém už projevily zájem světové vědecké instituce. „O přístroj, který je schopen zobrazit složité procesy probíhající v rostlinách – jinými slovy který je schopen rozumět jejich řeči, mají zájem nejlepší univerzity po celém světě, jako například Oxford, Cambridge, Stanford a další. Na řadě z nich je naše firma již nainstalovala,“ uvedl ředitel společnosti PSI Martin Trtílek.

Miliontý návštěvník ocenil minireaktor chlazený solí

Zájem o českou expozici v posledních týdnech Expa ještě gradoval. Národní pavilon překonal v půli března hranici jednoho milionu návštěvníků. „Já osobně jsem příznivcem jaderné energetiky a český pavilon je na Expu zatím první, kde jsem viděl její budoucnost,“ řekl osmadvacetiletý španělský inženýr Carlos Casta, který vstoupil společně se svou přítelkyní do Českého pavilonu právě jako miliontý návštěvník. Zaujal ho především energetický exponát Výzkumného centra Řež. „Minireaktor chlazený solí může být řešením nejen pro větší energetickou bezpečnost, ale i nezávislost celé Evropy,“ uvedl Costa. Jeho partnerku, která pracuje jako neuroložka, zase zaujala stěna akustických panelů Glasio z recyklované tříště českého křišťálu, kterou by si chtěla pořídit i k sobě domů.

Součástí národní expozice byly tradičně sklářské skvosty – například největší leštěná plastika z odlévaného skla na světě, která váží téměř čtvrt tuny.

Národní den představil jaro i těm, kdo ho neznají

Česku nahrál fakt, že Národní den ČR se konal minulý týden, tedy těsně před koncem výstavy a v době, kdy se celková návštěvnost Expa oproti zimě vzedmula. V souladu s mottem „České jaro“ připadl národní den symbolicky na 21. března. Čeští umělci v celém areálu vítali jaro a zvali návštěvníky do českého pavilonu. „Zde v Dubaji lidé znají jaro jen z vyprávění, z příběhů. Proto jsme se rozhodli oslavit náš národní den tím, že přivezeme na Expo spoustu příběhů, hudebních, divadelních, loutkových a že je budeme vyprávět jazykem, který je univerzální,“ vysvětlil ředitel společnosti ArtProm Jakub Vedral, který se na dramaturgii národního dne podílel.

Do českého pavilonu lákali návštěvníky čeští akrobaté či kejklíři na chůdách.

Večer pak český den vrcholil velkolepou multimediální show iMucha. Jde o netradiční představení života a díla malíře a vizionáře secese Alfonse Muchy, který patřil ve světě k nejslavnějším českým osobnostem. „Současný příběh, technologicky nejvyspělejší projekce, moderní hudba, tanec, akrobacie nebo dechberoucí stage design, to všechno vypráví příběh o životní cestě slavného výtvarníka očima mladého kreslíře komiksů,“ uvedl režisér projektu Michal Dvořák s tím, že projekt představuje Muchovy oživlé obrazy a plakáty, jak ještě nikdy nebyly k vidění.

Stvořit si jídlo nebo letadlo podle vlastních tužeb

V souladu s tématem Expa byly technologické divy vidět samozřejmě i v mnoha jiných expozicích. Například Jižní Korea připravila pavilon, který dynamicky měnil tvar. Jeho stěny se skládaly ze 1700 digitálních kostek, které se různě otáčely a měnily podle naprogramování i barvu, takže stavba nabírala různorodý design.

V expozici domácích Emirátů zaujal systém, který umožnil zájemci vyzkoušet si nadesignovat letadlo podle vlastní představy. Systém zahrnoval robotickou paži a práci s kovovými materiály budoucnosti.

To v litevském pavilonu si lidé mohli pro změnu vytisknout na 3D tiskárně podle své chuti vlastní sladkost k snědku. Tiskárna využívala kombinaci několika zmrazených ingrediencí.

Podstatně větší produkt dokázali pomocí 3D tisku vykouzlit Italové. Na největší 3D tiskárně na světě vytvořili dokonalou kopii slavné Michelangelovy sochy Davida v měřítku 1:1. Laik asi neměl šanci poznat na první pohled nějaký rozdíl oproti originálu.

Tato socha Davida vytištěná ve 3D je naprosto věrnou kopií pětimetrového originálu z italské Florencie.

Jedním z hojně fotografovaných symbolů výstavy se stalo 18 e-stromů v pavilonu Terra, který představoval inovace pro udržitelný rozvoj. Koruny elektronických stromů pokrývaly tisíce solárních panelů. Podle potřeby se otáčely za sluncem. Za rok by vyprodukovaly tolik energie, že by to například nabilo 900 tisíc mobilních telefonů.

A podle očekávání byl mezi návštěvníky veliký zájem o jízdu největším výtahem světa. Ten dokázal najednou pojmout až 160 pasažérů.

E-stromy u pavilonu Terra otáčely své solární panely za sluncem.

Návštěvnice ocenily Ženský pavilon

Vedle technologií ale představila výstava také sympatický rozvoj v obecnější společenské rovině. V arabském světě dvojnásob cenný byl například akcent na účast žen. Ty tvořily plných 52 procent velikého organizačního týmu. Byly zastoupeny i v nejvyšším vedení Expa – počínaje generální ředitelkou Reem Al Hashimi, která je považována za jednu z nejvlivnějších žen v emirátském byznysu. „První Expo na Blízkém východě a v Africe vedené ženou, to vysílá silnou zprávu,“ ocenila tento přístup například japonská návštěvnice Ayano Yoshida, kterou citoval tiskový odbor výstavy.

Postavení něžného pohlaví v moderní společnosti byl navíc věnován i samostatný Ženský pavilon a 8. března na Mezinárodní den žen se konaly k tomuto tématu různé speciální aktivity. „S mou maminkou jsme Ženský pavilon navštívily. Poučily jsme se o vlivu, jaký mají ženy na svět. Díky tomu jsem si uvědomila, jaký mám jako žena význam a jak některé úspěchy žen byly dříve připisovány mužům,“ uvedla Jevica D’souza z Indie, kde patří právě zrovnoprávnění obou pohlaví v současnosti k nejdiskutovanějším společenským tématům.

Izrael imitoval pouštní duny

Historickým momentem byla účast Izraele. Ten se v poslední době sbližuje s některými zeměmi arabského světa a právě s Emiráty se krátce před Expem dohodl na výraznějším rozvoji vztahů. Obě země spojuje zaměření na inovace a nanotechnologie, v nichž si chtějí Emiráty utvrzovat pozici lídra arabského světa.

Vzdušný koncept izraelského pavilonu měl symbolizovat otevřenost země vůči dalším kulturám.

Izraelský pavilon proto vlastně i svým architektonickým pojetím ztělesnil vstřícné gesto vůči hostitelské zemi. „Náš pavilon napodobuje písečné duny Spojených arabských emirátů a odráží otevřenost, v jejímž duchu Izrael pojímá inovace, kulturu, diverzitu a spolupráci s našimi partnery v Emirátech,“ formulovala izraelská výprava motto svého pavilonu.

Ukrajinská expozice se stala nechtěným symbolem

Smutným symbolem se stal ukrajinský pavilon. Krásná stavba a expozice, které samozřejmě vznikly dlouho před začátkem války na Ukrajině, představily ambice této východoevropské země spojit tradiční hodnoty a moderní život. Pavilon se nakonec zařadil k nejfotografovanějším stavbám výstavy, protože návštěvníci svá selfie před pavilonem spojovali na sociálních sítích s protiválečnými komentáři.

Žlutomodrá vlajka zavlála jako výraz solidarity s Ukrajinou nejen před její vlastní expozicí, ale i před dalšími pavilony včetně toho českého.

Do ukrajinské expozice také během Národního dne ČR zamířila česká delegace. „I v jedenadvacátém století jsou lidé, kteří se na věci dívají jinak. Lidé, kteří si myslí, že národy by měly soutěžit brutalitou a vojenskou silou, kteří se nestydí začít válku a přinášet druhým bolest a utrpení,“ prohlásila při návštěvě předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Adamová Pekarová. „A právě zde – na tomto místě, kde se s hrdostí představují úspěchy lidského génia, se stává stejně zřejmou i absurdita války a zkázy, kterou přináší. Proto se chystám s projevem solidarity i na návštěvu pavilonu Ukrajiny,“ vysvětlila.

Příště se Expo vrátí už potřetí do Ósaky

Přestože první světové výstavě v arabském světě vnější okolnosti příliš nepřály, samotná akce nakonec proběhla hladce a bez kolizí nebo bezpečnostních problémů. Ocenili to i zástupci japonské Ósaky, která bude hostit další světovou výstavu v roce 2025. „Je mnoho klíčových ponaučení, která si bereme z úspěchu Expa 2020 v Dubaji, zejména důraz na zdraví a bezpečnost,“ řekl vedoucí japonské výpravy Aiko Yabunaka. Ten uvedl, že letošní japonský pavilon bude sice rozebrán, ale jeho fasáda bude jako symbol odkazu dubajského Expa vystaven za pět let i v Ósace.

Na tamější světovou výstavu se přihlásilo už teď na 80 zemí. Akce by se měla konat od 13. dubna do 13. října 2025. Na rozdíl od Dubaje je ale Ósaka v pořádání této akce už jakýmsi zkušeným veteránem. Bude ji totiž hostit už potřetí v historii. Předešlá Expa se v Ósace konala v letech 1970 a 1990.

Jak vypadá den ve městě budoucnosti?

Mezi ceněné příspěvky české výpravy patřilo na Expu v Dubaji mimo jiné představení projektu City For The Future. Formou krátkého animovaného videa v něm skupina českých firem představila své výrobky a služby, které mají sloužit v chytrých městech budoucnosti. Animace v podstatě zachycuje „průlet“ futuristickou metropolí v běžném dni v roce 2050, kterým prochází řadový obyvatel a používá české inovace pro každodenní potřeby od jídla přes dopravu až po zaměstnání. Úspěšný projekt bude i po Expu dál putovat po evropských městech, kde se budou rovnou české firmy setkávat s potenciálními zahraničními zákazníky.

Video:

Podívejte se na vizi města budoucnosti, kterou ČR představila na Expu (v angličtině)

Tomáš Stingl