Neobvykle pojatá desková hra Labyront vyráběná na Vsetínsku se začala prodávat v Německu či Polsku. Hra upoutala tím, že ji díky zaměření na hmatové vjemy mohou hrát také lidé se zrakovým hendikepem.

Labyront hrají i lidé bez vady zraku, kteří si tak trénují vnímání hmatem.

Na první pohled vypadá jako běžná desková hra. Na první dotek už ne. V deskovce Labyront je všechno od herního plánu přes kostky až po figurky vyrobeno s reliéfními znaky tak, aby se informace daly získat hmatem. Díky tomu si mohou cestu až do středu spletitého labyrintu k ukrytým amuletům užít i lidé se zrakovým postižením, pro které je jinak většina deskových her nedostupná.

Výrobu zkusila i chráněná dílna

Podnikatel Miroslav Dančák se rozhodl tuhle mezeru na trhu zaplnit a na vývoji originální hry a jejím rozšiřování souvisle pracuje už víc než čtyři roky. Coby strojař sám vymyslel formu na CNC stroji i celou technologii výroby.

Miroslav Dančák herní komponenty sám ručně vyrábí jako kusové zakázky.

Hmat je i při samotné produkci znovu důležitý smysl, protože jde z velké části o ruční výrobu. I do té by firma chtěla lidi se zdravotním hendikepem zapojit. „Myšlenka je, že hendikepovaný bude vyrábět pro hendikepované. Chvíli už byla dokonce produkce umístěna v jedné chráněné dílně, ale zatím nemáme tak velký odbyt, aby tam mohla fungovat dlouhodobě a pravidelně. Jednou bychom ale chtěli přenechat hendikepovaným výrobu kompletně,“ říká Miroslav Dančák. S nevidomými každopádně autor konzultuje pojetí hry, takže postupně získala technické „vychytávky“, které běžné deskovky nemají. Hrací pomůcky jsou magnetické, na vyžádání firma dodává pravidla v Braillově písmu a online nabízí jejich čtenou zvukovou verzi. Vznikla dokonce luminiscenční verze hry, která ve tmě září.

Třídimenzionální reliéfy na hrací desce vyžadují speciální poustup výroby.

Hmat si procvičí všichni

Dančák přitom upozorňuje, že Labyront mohou hrát i lidé s dobrým zrakem, kteří si tak naopak procvičí haptické vnímání, paměť a prostorovou orientaci. „Vidoucí lidé říkají: To není hra pro mě, já nemám hendikep. Ale v Labyrontu si mohou i oni třeba ve tmě zahrát jenom po hmatu nebo s efektem luminiscence, což je velký zážitek. Po tmě běží čas úplně jinak,“ říká podnikatel. A pokud usednou k Labyrontu společně lidé bez vady zraku a zároveň i nevidomí, hra současně pomáhá jejich sociální integraci.

Luminiscentní verze Labyrontu ve tmě efektně září.

Na tuzemském trhu je hra v prodeji tři roky a odbyt je řádově ve stovkách kusů. Často ji zakupují pro své zaměstnance nebo klienty firmy, které tak posilují svou image. „Tuhle iniciativu máme pojmenovanou Dobronabídka. Princip je následovný: My oslovíme firmu, ta koupí hry, s námi je rozdá organizacím nebo jednotlivcům a stoupá tak v očích veřejnosti díky společenské zodpovědnosti,“ vysvětluje podnikatel. K největším partnerům projektu tak v současnosti patří třeba Česká spořitelna, které Labyront dobře pasuje k přídomku „banka bez bariér“ a nabídce služeb pro lidi s hendikepem.

Už v sezoně 2027 bude trh s deskovými hrami atakovat hranici pěti miliard dolarů. A česká speciální hra pro nevidomé přitom může těžit z toho, že je mezi záplavou stovek běžných deskovek zatím raritou.

Kvůli kusové ruční výrobě i specifickým nárokům na materiál je cena výrobku v současnosti necelé tři tisíce korun. „Hra má unikátní provedení – magnetismus, luminiscenci, haptiku ve 3D. A každý kus má jiný design, který upravujeme podle konkrétní objednávky zákazníků,“ vysvětluje Dančák důvod relativně vyšší ceny.

Hrací kameny jsou stejně jako další prvky magnetické.

V Německu dal kontakty svaz nevidomých

Výrobek pro nevidomé, kteří jsou jinak v tomhle odvětví opomíjenou cílovou skupinou, loni zaujal i v Německu. Se vstupem na trh pomohla firmě Labyront Games proexportní agentura CzechTrade. „Získali jsme kontakty v německém svazu nevidomých a oslovili jeho členy mailingem. Na základě tohoto oslovení se pak firmě napřímo ozvali němečtí zájemci,“ uvádí zahraniční kancelář CzechTrade v Düsseldorfu.

„Našli nám obchod, kde se prodávají výrobky pro nevidomé. Podle majitele jsme za jeho 35letou praxi první, kdo udělal tak propracovanou hru přímo pro nevidomé. Není to totiž jen kopie běžné hry pro vidoucí,“ vysvětluje Miroslav Dančák.

Ten chce postupně začít nabízet svůj výrobek i v dalších zemích. „Aktuálně se posouváme na Slovensko. Pár her se prodalo v Polsku, ale tam naše úvodní práce se vstupem na trh ještě úplně neskončila. Každým rokem se chceme dostávat do dalších států,“ plánuje podnikatel. Pro svůj rozvoj zvažuje firma využít mimo jiné také crowdfundingovou kampaň.

Tenhle projekt je srdeční záležitost

Vývoj hry, která je de facto i jakousi učební pomůckou pro lidi, kteří chtějí rozvíjet svůj hmat, vnímá Miroslav Dančák spíš jako poslání než byznys. Do malého týmu se k němu proto postupně přidávají tvůrci, kteří to cítí podobně. „Je to malinký projekt, u kterého jde víc o srdce než o finance. Je to takový koníček pro nás všechny,“ usmívá se podnikatel.

Na výrobě se s ním v současnosti podílí Aleš Halamíček, uměleckou stránku designu hry zaštítil Petr Tomaštík a marketing si vzala na starost Klára Suchánková, která v rámci studia marketingové komunikace napsala bakalářskou práci na téma neslyšící a reklama. „V podobném duchu jsem chtěla pokračovat i nadále. Při objevení tak krásného projektu jsem věděla, že už dál hledat nemusím,“ vysvětluje marketingová specialistka, která vytvořila pro Labyront právě kampaň Dobronabídka, v níž se hra dostává k hendikepovaným lidem prostřednictvím partnerských firem. „Chci Labyrontu najít cestu, po které se dostane tato hra až k nevidomým lidem, kteří si ji nemohou sami dovolit koupit,“ shrnuje Klára Suchánková.

O co v Labyrontu jde? Je složen ze čtyř okruhů oddělených silnými prstenci s průchody až do samotného středu bludiště, kde jsou ukryty čtyři amulety: země, vody, ohně a větru. K nim musí hráč v závislosti na hodech kostkou a dalších pravidlech najít co nejrychlejší cestu. Hra má různé varianty a výrobce herní plán upravuje i podle individuálních požadavků konkrétního zákazníka.

Koncept Labyrontu umožňuje i to, aby si hráči doplnili pravidla o vlastní vylepšení.

Globálně vynášejí deskovky víc než tři miliardy dolarů ročně

Projekt má každopádně kam růst a je dobře načasován. Poslední roky totiž zažívá segment deskových her zlaté časy. Pandemie, kdy byli rodiče doma celé dny zavření se svými dětmi a hledali formy, jak se společně zabavit, dala oboru další impulz. Loni přesáhly globální prodeje deskových her hodnoty 3,1 miliardy dolarů. Podle analytického portálu Statista by měl trh s deskovkami v následujících letech růst každoročně téměř o osm procent. Už v sezoně 2027 tak bude atakovat hranici pěti miliard dolarů. A česká speciální hra pro nevidomé přitom může těžit z toho, že je mezi záplavou stovek běžných deskovek zatím raritou.

Tomáš Stingl

Další články